Lezing Kurt Overbergh: I just don't understand jazz.
di 19 nov
|In CCM
Een humorvolle (!) monoloog over jazz met een diep respect voor het genre.
tijd & locatie
19 nov 2024, 20:00
In CCM, Meulesteedsesteenweg 515, 9000 Gent, België
Gäste
over dit evenement
(foto: Sandra Van Watermeulen)
Kurt Overbergh speelde de afgelopen twee jaar meer dan 30 (!) keer zijn fel gesmaakte en
doorleefde monoloog ‘I Just Don’t Understand Nick Cave’. Die bracht hem tot op diverse
podia: van rock ’n roll-huis 4AD (Diksmuide) over het gereputeerde Cc Strombeek tot een
tweemaal uitverkochte Arenberg in zijn heimat Antwerpen. Hij schudde op die manier het
onvermijdelijke imposter syndroom van zijn schouders, zette zijn podiumangst bij het
grofvuil én koesterde de energieboost die hij telkens op het podium kreeg.
Enter: ‘I Just Don’t Understand Jazz’. Zowaar een humorvolle (!) monoloog over jazz met een
diep respect voor het genre. Een snelcursus jazz die er vooral geen is. Het verhaal primeert.
Zoals zijn vorige monoloog bulkt deze monoloog dan ook van persoonlijke verhalen en
anekdotes, beelden (véél beelden) en muziek (véél muziek) die als een mixtape in elkaar
vloeien.
‘I Just Don’t Understand Jazz’ gaat over het magische jazzjaar 1959 als kapstok waarin Miles
Davis, John Coltrane, Ornette Coleman en Dave Brubeck als bij toeval iconische albums
uitbrachten. Alsook over de zoektocht naar zijn heldin Billie Holiday in New York waarbij
Overbergh – letterlijk – in de koffer dook met Lady Day. Alsook over de heksenjacht die
nazi’s tijdens WOII voerden op jazz want “Anything that starts with Duke Ellington, ends with
an assassination attempt on The Führer.” (sic). En over het prachtige tijdloze artwork dat
vele jazzalbums sierde.
Maar ‘I Just Don’t Understand Jazz’ gaat ook over drummer Fart Blakey (sic) en pianist Cunt
Basie (sic). Alsook over Theydon Bois (sic) of Stamford Brook (sic) sterren in Jazz Club uit de
fenomenale Fast Show. Niiiice! En wat te denken van de prank die Bent Van Looy ooit
uitvoerde met Albtraum 2000 op een Gents jazzfestival? Of ook over de Brooklynse rapper
Nine die de impressionante wangen van Dizzy Gillespie gebruikt als metafoor in zijn rhymes:
“Open Sesame, don't test me. I'll shove my balls in your mouth, you look like Dizzy Gillespie.“
Het moge duidelijk zijn: de ondertoon van ‘I Just Don’t Understand Jazz’ is humoristisch en
bevat een grote dosis zelfrelativering zodat zelfs de grootste jazzhaters overstag zullen gaan.
Op hun beurt zullen jazzliefhebbers gecharmeerd zijn door de diepe liefde waarmee
Overbergh over jazz vertelt en verrast zijn door de eindeloos frisse invalshoeken.